Sunday, March 01, 2009

خبررسانی یا دروغپراکنی کردی؟

خبررسانی یا دروغپراکنی کردی؟

با سلام

در سایت اخبارروز مطلبی در باره مهدی قاسم زاده که شنبه ۲۹ فوریه در ایران اعدام شد درج گردیده است

.

http://www.akhbar-rooz.com/news.jsp?essayId=۱۹۶۸۰

با تاسف تمام اطلاعاتی که در این خبر آمده، تماما نادرست اند. در این خبر سعی شده است که مهدی قاسم زاده که از ترکان روستای اوچ تپه شهر قوشاچای (میاندوآب) آزربایجان است به صورت فردی کرد و از فعالان سیاسی کرد و فرقه آتش بیگی علویان ترک که مهدی قاسم زاده از پیروان آن بود به صورت آیین کردی یارسان و شهر میاندوآب آزربایجان به شکل شهری کردستانی تقدیم شود. این خبررسانی نیست، جعل خبر ودروغ پراکنی است.

مهدی قاسم زاده از ترکان روستای اوچ تپه شهر قوشاچای (میاندوآب) آزربایجان و از پیروان فرقه آتش بیگی اهل حق بود. نامبرده کرد نیست، اعتصاب زندانیان ترک اهل حق هیچ ارتباطی بااعتصاب غذای زندانیان سیاسی کرد نداشته، فرقه آتش بیگی ربطی به آیین یارسان کردی ندارد و شهر میاندوآب شهری کردنشین و در کردستان نیست بلکه شهری ترک نشین و در آزربایجان است.

خواهشمند است موارد نادرست مذکور در خبر درج شده در سایت اخبار روز را به نحو مقتضی اصلاح فرمائید. این کمترین کاری است که در احترام به این شخص به ناحق اعدام شده می توان کرد

از طرف مدیر وبلاگ-سایت قیرخلار
http://qirxlar.blogspot.com/

۷٨۵۶ - تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱٣٨۷

از : مئهران باهارلی

عنوان : در جواب آقای کامران محمدزاده

نوشته و اعتراض بنده مربوط به مضمون خبر درج شده در سایت اخبار روز است، نه در باره کانال تلویزیونی نوروز و اقدامات آن. این یکی از دهها و آخرین اقدام افراطیون کرد است که به ربودن مناسبتها و شخصیتهای ترک و آزربایجانی به همراه خود شهرهای ترک و آزربایجانی در لفافه اخبار حقوق بشر می پردازند. در اینجا صحبت از تعصب ترکی در میان نیست، صحبت از جعل خبر و دروغپراکنی آگاهانه گروههای کردی اسیر در دام تمایلات توسعه طلبانه است. بر خلاف ادعای شما، هیچ گروه اهل حق ترک و آزربایجانی، خود را منسوب به آئین کردی یارسان ندانسته است.

آنچه در مورد عدم انتشار اخبار مربوط به علویان ترک اهل حق که کوچکترین ربطی به کردها و کردستان و آئین یارسان کردی ندارند در رسانه های ترکی و آزربایجانی از جمله اعتصاب غذای آنها گفته اید (متعصبین ناسیونالیست ترک گرا که هنگام اعتصاب غدای این زندانیان تلاشی برای رساندن صدای برحقشان به دنیای خارج انجام ندادند ) نیز همه بی پایه است. این اخبار و گزارشها با هماهنگی با خانواده افراد اهل حق محبوس مذکور و متمادیا در بسیاری از رسانه های ترک و آزربایجانی و از جمله در آسمک (کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آزربایجان) و همچنین ADAPP (Association for Defense of Azerbaijani Political Prisoners in Iran
) به آدرسهای زیر و به زبانهای انگلیسی، ترکی آزربایجانی، ترکی استانبولی و فارسی و در کشورهای اروپائی و کانادا، ایران، جمهوری آزربایجان و ترکیه منعکس شده است.

گروههای کردی که خود متاسفانه به دامان تمایلات ناسیونالیستی افراطی و توسعه طلبانه اسیر گشته و به دست اندازی به میراث تاریخی، اراضی و مناسبتها و شخصیتهای سیاسی و هنری ترکان و آزربایجانیان پرداخته اند، با این روشها و با پیش دستی و اتهام ناسیونالیسم زدن به فعالین حقوق بشر ترک و آزربایجانی، خدمتی به مبارزه دمکراتیک مردم منطقه برای رسیدن به حقوق ملی خود نمی کنند، بلکه به آتش تفرقه و دشمنی قومی دامن می زنند:

http://www.adapp.info/
http://www.asmek.org/
http://qirxlar.blogspot.com/
http://savalansesi.blogspot.com/

۷٨۶۷ - تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱٣٨۷


--------------------------------

از : کامران محمدزاده
عنوان : تعصب بی جای ناسیونالیست های ترک گرا

در خبر مربوط به اعدام مرحوم مهدی قاسم زاده که برای اولین بار دیروز خبر آن از کانال تلویزیونی نوروز که برنامه هایش را به کردی و فارسی از سوئد پخش می کند اعلام شد و امروز خبر آن در سایت اخبار روز نیز منتشر شده است هیچ جا نیامده است که مهدی قاسم زاده کرد بوده است. ولی اینکه زندانیان سیاسی و مدنی کرد که همزندانی مهدی قاسم زاده بوده اند و با هم در اعتصاب غذای طولانی مدت شرکت کرده اند در اعتراض به اعدام ایشان اطلاعیه صادر می کنند امری است کاملا طبیعی انسانی و احترام آمیز. در تمامی اخبار مربوط به اعتصاب غذای زندانیان اهل حق که بعضا به اشتباه گوران یا علی اللهی هم نامیده می شوند ولی بیشتر پیروان آن مایلند که تحت عنوان یارسان نامبرده شوند از این گروه زندانی در رسانه های کردی و بالاخص کانال نوروز که اصلی ترین رسانه بوده که این اخبار را پوشش داده به عنوان زندانیان ترک زبان پیرو دین اهل حق یا یارسان نامبرده شده اند. صدای مهدی قاسم زاده به هنگام اعتصاب غذا ۴۷ روزه نیز که از طرف دوستانش ظبط شده بود نیز که در آن ایشان در باره علل اعتصاب غذای خود و دوستانش سخن می گوید بطور کامل در برنامه تریبون نوروز کانال نوروز در تابستان گذشته پخش شد. متاسفانه متعصبین ناسیونالیست ترک گرا که هنگام اعتصاب غدای این زندانیان تلاشی برای رساندن صدای برحقشان به دنیای خارج انجام ندادند اکنون که همزندانیان وی خبر مربوط به اعدام ایشان را به بیرون درج می دهند و به اعدام وی اعتراض می کنند ناراحت هستند. این درجه از نقار و تنفر ملی تنفربرانگیز است.
۷٨۶۱ - تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱٣٨۷

0 Comments:

Post a Comment

<< Home