Sunday, September 21, 2008

شهروند: خوي بخشي از كردستان است



آیا از نقشه‌ی دیگری استفاده میکنند؟

http://qivir.wordpress.com/2008/09/08/another-map/

اين احتمالا اولين يا دومين نوشته‌‌ام به فارسی ست و دليل آن فارسی بودن مطلبی از مجله شهروندامروز است كه در پايين آورده‌ام. معمولا هر هفته شهروند امروز را مي‌خوانم. هفته قبل مجله را تهيه نكردم و الان آن را از طريق وب‌سايت مجله می‌خوانم. به همين دليل كمی ديرتر موفق به خواندن مطالب آن شده‌ام.

شهروند امروز كه ظاهرا قصد دارد بسيار شبيه مجله تايم باشد، در شماره شصت خود پرونده‌ای با عنوان «چشم اسفنديار دولت» درباره‌ی اسفنديار رحيم مشايی معاون احمدی‌نژاد، كه اخيرا با اظهاراتش درباره دوستی با مردم اسرائيل و سرزمين كرد بودن استان آذربايجان غربی جنجال آفريده، تهيه كرده است. در يكی از مقالات اين پرونده اطلاعات بسيار جالبی در باره‌ی سوابق معاون رئيس‌جمهور آمده:

… جهت ماموريت به كردستان رفت. آنجا اما ديگر اسفنديار رحيم مشايی نبود بلكه علاقمند به نام «مرتضی محب‌الاوليا» شد و در سمت معاون اطلاعات واحد كومله در قرارگاه حمزه سيدالشهدا سپاه مستقر شد و كار خود را شروع كرد. با اين حال علقه و علاقه‌ا‌ش، ‌فعاليت‌های فرهنگی بود. پس بی‌سبب نبود كه فعاليت‌های خود را بر فاز فرهنگی متمركز كند. تاكيدش اين بود كه بايد ريشه‌های فرهنگی و اجتماعی مردم كردستان را شناخت و اين ريشه‌ها را اصلاح كرد. اعتقادش بر اين بود كه رژيم شاهنشاهی، با تبر بر فرهنگ مردم كردستان، اين خطه را از بين برده است. به همين دليل توانست نظر مافوق خود را جلب كند. بلافاصله اولين فعاليت فرهنگی خود را آغاز كرد؛ تاسيس «كاك» كه مخفف كانون اسلامی كردستان بود. در قدم بعدی مركز نشر فرهنگ و ادبيات كردی را پايه‌ريزی كرد و سپس ماهنامه ادبی «سروه» يا نسيم بهاری را منتشر كرد. بدين ترتيب سلسله فعاليت‌های او در باب امور فرهنگی آغاز شد كه قدم ديگر تاسيس انتشارات صلاح‌الدين ايوبی و راه‌اندازی چندين كتابخانه در شهرهای مختلف كردستان بود. همين اتفاقات كوچك، حاصل بزرگی هم برای او و هم برای منطقه داشت چرا كه بلافاصله شب‌های شعر راه افتاد و سپس در اوج جنگ، كنگره «شعر كردی در جنگ» راه‌اندازی شد كه جوانان از آن استقبال كردند. …

اما شهروند امروز در ادامه‌ی اين مطلب، در شيطنتی آشكار پا را فراتر از مشایی گذارده شهرستان خوی را وارد تقسيمات اداری و سياسی كردستان می‌نماید:

…با تشكيل وزارت اطلاعات، مشايی از سپاه به اين نهاد رفت و تلاش كرد كه تجربياتش در كردستان را در آنجا در قالب استراتژی نظام جمهوری اسلامی درخصوص اكراد ايرانی، تدوين كند و سپس مسووليت اين امر را برعهده بگيرد. در همان كردستان با محموداحمدی‌نژاد كه فرماندار خوی بود، آشنا شد. مشايی به واسطه اين كه عضو شورای تامين استان بود،‌در جلسات فرمانداران شركت می‌كرد و آشنايی آغازين او با محمود احمدی‌نژاد از اين نقطه آغاز و تا امروز ادامه پيدا كرد و سپس به خويشاوندی دو خانواده ختم شد. …

اسفنديار رحيم مشايی اخيرا در اظهاراتی عجيب استان آذربايجان غربی را جزيی از سرزمين كرد ناميده است. اين اظهارات رحيم مشايی با واكنش گسترده‌ی مردم آذربايجان، نمايندگان استان آذربايجان غربی در مجلس شورای اسلامی، مجمع دانشگاهيان آذربايجان و … روبرو شده است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home