Sunday, September 07, 2008

سخنان معاون احمدی‌نژاد در مورد كرد نشان دادن آزربايجان غربي جنجال آفرید




سه شنبه دوازدهم شهریور 1387
سخنان معاون احمدی‌نژاد در مورد كرد نشان دادن آزربايجان غربي جنجال آفرید

اظهارات اسفندیار رحیم‌مشایی، معاون احمدی‌نژاد یكبار دیگر اعتراضات گسترده نمایندگان مجلس هشتم را برانگیخت
.
این‌بار اظهارات مشایی درباره قومیت‌ها حاشیه‌ساز شد به‌نحوی كه نمایندگان آذری‌زبان با اعتراض به معاون احمدی‌نژاد در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس ‌مجلس خواستار تذكر او به احمدی‌نژاد درباره اظهارات مشایی شدند. هنوز انتقادات به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره اظهاراتش در مورد «دوستی ملت ایران با مردم اسرائیل» ادامه داشت كه روز گذشته جمعی از نمایندگان استان آذربایجان غربی سخنان مشایی در جمع سفرای كشورهای خارجی مقیم تهران در شهر سنندج را مبنای اعتراض خود قرار دادند.
به گفته جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه، مشایی در تاریخ ۱۳/۳/۸۷ در نشستی با حضور ۶۰ سفیر خارجی مقیم تهران در شهر سنندج ضمن تمجید از اقوام كرد ‌‌زبان گفته است: «آذربایجان غربی، كردستان، ایلام و كرمانشاه سرزمین كردهاست.» نمایندگان آذری‌زبان استان آذربایجان غربی با انتقاد از اظهارات مشایی معتقدند: «مشایی با این اظهارات در واقع واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی را نقض كرده و این سخنان به تفاهم اقوام لطمه می‌زند.» گرچه این سخنان در خردادماه مطرح شده اما به گفته جهانگیرزاده نمایندگان، اكنون متن منتشر شده سخنان مشایی در آن جلسه را در اختیار گرفته و متوجه اظهارات مشایی شده‌اند. نماینده ارومیه می‌گوید:
«نمایندگان نگران هستند این سخنان ذهنیت منفی گروه‌های خارجی در بحث تجزیه‌طلبی را تقویت كند.» در چنین شرایطی نمایندگان آذری زبان نمایندگان استان آذربایجان غربی طی نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس خواستند تا او به محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی درباره سخنان مشایی تذكر دهد و كمیسیون امنیت ملی را مسوول بررسی موضوع كند.
علی لاریجانی نیز طی دستوری به رئیس كمیسیون امنیت ملی خواستار بررسی موضوع شد. علاء‌الدین بروجردی رئیس كمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ما گفت كه مشایی برای توضیح درباره این موضوع هفته آینده به كمیسیون فراخوانده شده است.
اعتراض‌ها به اظهارات مشایی روز گذشته در حالی در صحن علنی مجلس آغاز شد كه برخی از نمایندگان در نطق‌های پیش از دستور خود همچنان به سخنان معاون احمدی‌نژاد در رابطه با دوستی با مردم اسرائیل معترض بودند. پیش از تعطیلات تابستانی مجلس، ۲۰۰ نماینده طی بیانیه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد خواستار بركناری مشایی شدند اما این موضوع مورد توجه رئیس دولت نهم قرار نگرفت. گرچه احمدی‌نژاد در رابطه با سخنان مشایی موضع‌گیری مستقیم نداشت اما یكی از اعضای كمیسیون فرهنگی گفت كه مشایی در این كمیسیون تاكید كرده با رئیس‌جمهور درباره سخنانش در مورد اسرائیل هماهنگ است و نمایندگان می‌توانند از احمدی‌نژاد سوال كنند.
روز گذشته سلیمان‌ ذاكر نماینده ارومیه در تذكری آیین‌نامه‌ای خواستار برخورد شایسته رئیس‌جمهور با اسفندیار رحیم‌مشایی شد و گفت: «آقای احمدی‌نژاد باید زمینه‌های حمایت غیرمستقیم از حریم مشایی را از بین ببرد. این انتقادات در حالی مطرح شد كه محمد كرمی‌راد نماینده كرمانشاه و عضو كمیسیون امنیت ملی در نطق پیش از دستور خود از بی‌توجهی احمدی‌نژاد به خواست نمایندگان و مراجع تقلید و نمایندگان خبرگان رهبری انتقاد كرد و گفت: با وجود امضای بیش از ۲۰۰ نفر از منتخبین مردم و برخی از نمایندگان خبرگان رهبری و تذكر آیات عظام و مراجع عظام تقلید در مورد اظهارات مشایی، متاسفانه شاهد همراهی ایشان با ریاست‌جمهوری در سفر به كشورهای تركیه، تاجیكستان و نیز حضور در محل پرتاب ماهواره‌بر سفیر امید هستیم و همچنین گفته می‌شود كه وی (مشایی) خود را برای سفر به آمریكا و نیز حضور در مسابقات پارالمپیك آماده می‌كند.» عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، كرمی‌راد تصریح كرد:
رژیم غاصب اسرائیل به صغیر و كبیر مردم بی‌پناه و مظلوم در سرزمین‌های اشغالی رحم نمی‌كنند. انتظار ما نمایندگان از ریاست‌جمهوری با عنایت به صحبت‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیات دولت كه فرمودند بهانه به دست دیگران ندهید و برای خود، دولت و جنجال‌آفرین‌ها مسئله درست نكنید، این است كه به این مسئله توجه شود. وی گفت: امروز این صحبت‌ها تبدیل به جنجال‌آفرینی شده است، اما متاسفانه به جای یك عبارت كوتاه در قالب یك عذرخواهی از آنچه كه ناپخته بیان داشته است، بیش از ۵ صفحه فلسفه و صغری و كبری در جانامه‌ای نمایندگان مجلس گذاشته شده است. به گفته وی شیمون پرز در گفت‌وگوی اخیر خود با رادیو آمریكا با این تدبیر كه احمدی‌نژاد خطرناك بوده و مشایی خوب است، ضمن عقده‌گشایی علیه رئیس‌جمهور كشورمان از اظهارات مشایی در مورد دوستی با مردم اسرائیل استقبال كردند.
كرمی‌راد خطاب به مشایی گفت: دیگر در مورد این موضوعات اظهار فضل و نظر نكنید و اگر شهامت دارید با یك جمله عذرخواهی خود را از مردم شریف ایران و مردم مظلوم فلسطین اعلام كنید. انتقادات به مشایی به اینجا خلاصه نشد، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در تذكری آیین‌نامه‌ای گفت كه مشایی با دخالت در قومیت‌ها، یا تفكر التقاطی و با اظهارنظر غیرعلمی و غیركارشناسی، قصد سوءاستفاده از اقوام ایرانی را دارد. قاضی‌پور ادامه داد: ظاهرا آقای مشایی متخصص مردم‌شناسی شده است و خود را تئوریسین دولت نهم می‌داند. علاوه بر سخنان اخیر مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل، علاقه‌مند است امنیت ملی، یكپارچگی و وحدت اقوام را تحت ذهنیات خود قرار دهد.
به گفته وی این معاون رئیس‌جمهور در جمع بیش از ۶۰ نفر از سفرای خارجی در سنندج، سرزمین آذربایجان غربی را سرزمین كردها نامیده است.
قاضی‌پور ادامه داد: آذربایجان غربی مهد شیران و دلیرمردان آذری‌زبان است. وی از نامه به رئیس‌ مجلس یاد كرد و افزود: انتظار داریم كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با فراخوانی وی به مجلس، نتیجه بررسی خود را به استحضار نمایندگان برساند. در پایان جلسه علنی روز گذشته نیز سلیمان ذاكر در تذكری خطاب به لاریجانی گفت: اگر سخنان و تذكرهای نمایندگان مجلس به مسوولان ضمانت اجرایی نداشته باشد و یا ترتیب اثر داده نشود مجلس هویت شأن و منزلت خود را از دست می‌دهد. وی افزود: هیات رئیسه مجلس باید این مشكل را علاج و از حقوق و جایگاه و خواسته‌های نمایندگان دفاع و حمایت كند. این نماینده مجلس تاكید كرد:
چند هفته پیش نمایندگان مجلس تذكراتی را در مورد مشایی دادند و حتی وی به كمیسیون فرهنگی دعوت شد و بیش از ۲۰۰ نماینده در نامه‌ای عزل رحیم‌مشایی را خواسته بودند اما تاكنون ترتیب اثری داده نشده و بلكه برعكس بدتر هم شده است. این نماینده مجلس تصریح كرد: رحیم مشایی ورزشكاران اسرائیل غاصب را الگو مطرح كرده و بر موضوع خود پافشاری كرده است.
نماینده ارومیه افزود: رحیم‌مشایی مجددا بحث چالش‌زایی را مطرح كرده و خواسته‌های ضدانقلابیون داخلی و خارجی مانند تجزیه‌طلبی و یا پیاده كردن نقشه بزرگ كردستان بزرگ را تقویت می‌كند. وی ادامه داد: امروز اگر كسی اینگونه مسائل را مطرح كند، طبق مقررات متهم سیاسی تلقی شده و پیگرد قانونی می‌شود. ذاكر ضمن تكریم به همه قومیت‌ها و عشایر گفت:
ما به هیچ فردی اجازه تحقیر و سوءاستفاده نخواهیم داد. وی افزود: آیا این شخص، رحیم‌مشایی مدافع نظام و مجری خواسته‌های مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری است و یا خدای نكرده مجری خواسته‌های دشمنان و ضدانقلابیون است؟ جواد جهانگیرزاده دیگر نماینده ارومیه می‌گوید: «۹ شهر از شهرستان‌های آذربایجان غربی آذری‌نشین هستند كه با مردم كردزبان در یك تفاهم و بر مبنای اصول مشترك ملی و دینی زندگی می‌كنند. با توجه به وجود جریان‌های برانداز در آذربایجان غربی این نگرانی است كه این ذهنیت منفی و بحث تجزیه‌طلبی با این سخنان تقویت شود.»(آفتاب)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home