Saturday, April 21, 2007




نوشین شهر یا کارخانه قند اورمیه

باز نگاهی به چگونگی مهاجرت اکراد به منطقه غرب آذربایجان ( 1 )

کارخانه قند اورمیه که از 10سال قبل به نوشین شهر تغییر نام یافت در 25 کیلومتری شهر اورمیه و کنار جاده بین الملی اورمیه - تبریز قرار دارد. نوشین شهر که امروز مرکز بخش نازلو اورمیه محسوب می گردد در سال 1328 با ساختن کارخانه قند اورمیه توسط مهندسین کشور چک و اسلواکی بنا نهاده شد. بنای اولیه این شهر با ساختن خانه های سازمانی برای کارمندان و کارگران کارخانه قند آغاز شد و رفته رفته مردم روستا های منطقه و سایر شهر های نزدیک اورمیه که در کارخانه قند مشغول کار بودند به منطقه مهاجرت و در حواشی کارخانه به خانه سازی مشغول شدند.

نوشین شهر( کارخانه قند) هم اکنون دارای 1600 خانوار و جمعیتی در حدود 6500 نفر دارد و به خاطر وجود گاو داری ها و مرغداری های مدرن، کارخانجات تولیدی تصفیه روغن ، پنیر سازی و معادن سیمان سفید، سنگ گچ و سیلوی 500 هزار تنی گندم و آغاز طرح شهرک صنعتی شماره 3 در کنار دریاچه اورمیه با رشد چشمگیری روبرو بوده است.

تعداد روستاهای بخش نازلو که نوشین شهر( کارخانه قند) مرکز آن است 80 روستا با جمعتی حدودا 36000 نفر می باشد. اکثر این روستا ها از ترک های شعیه و سنی تشکیل یافته و تنها 8 روستا ی آن کرد نشین است که اغلب این 8 روستا نیز ترک نشین بودند که به دلیل مهاجرت ترک ها رفته رفته کردهای مهاجر در آن ساکن شدند.

با رشد و توسعه اقتصادی روز افزون نوشین شهر ( کارخانه قند) مهاجرت کرد ها به این منطقه سیر صعودی به خود گرفته و از شهرهای اشنویه، خانا( پیرانشهر) و... به منطقه و نوشین شهر( کارخانه قند) مهاجرت نمودند. این مهاجرین در اولین روزهای ورود به منطقه به عنوان کارگر دامداری ها، گاوداری ها و مرغداری ها مشغول به کار شده و بعدا به ساختن خانه مشغول و ساکن گردید. این مهاجرین عمدتا در حاشیه شهر و در کنار گورستان مشغول ساخت و ساز منازل خود شدند و تعداد اندکی از آنها جذب کارخانه قند و کارخانه گچ شده و مشغول کار گردیدند. در آمد و شغل اصلی اکثر مهاجرین کرد نوشین شهر ( کارخانه قند) و چند روستای کرد نشین آن ، قاچاق سوخت ، مواد مخدر و اسلحه است و در سالهای اخیر توانسته اند شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشند. مواد مخدر در بین مهاجرین کرد منطقه بسیار شایع بوده و مواد مخدر و فحشای منطقه توسط همین مهاجرین کرد تامین می شود. در روستای" کوسه احمد" که نزدیک نوشین شهر ( کارخانه قند) و کرد نشین است مواد مخدر براحتی عرضه شده و در هر خانه ای بساط مواد مخدر، مشروبات الکلی و فحشا آماده است.

در زمان جنگ بین ایران و عراق منطقه نازلو و نوشین شهر( کارخانه قند) از مناطق فعالیت حزب دمکرات کردستان بود ، روستا های این منطقه به مامن تروریست های حزب دمکرات کردستان تبدیل شده بود و تقریبا هرشب منطقه شاهد درگیری نظامی با این تروریست ها بود. با ظهور گروهک های تروریستی پژاک و پ ک ک و اضمحلال حزب دمکرات کردستان شاخه های پژاک و پ ک ک در این منطقه به فعالیت های خود افزودند. بعد از بازداشت رهبر تروریست های کرد( عبدالله اوجالان ) توسط دولت تورکیه کرد های مهاجر این منطقه اعتراضاتی را سازماندهی کردند که با هوشیاری مردم منطقه مجبور به عقب نشینی شدند. از عمده مراکز فعالیت گروهک پژاک در منطقه ،روستای کرد نشین امام کندی ( بخش انزل) در 15 کیلومتری نوشین شهر ( کارخانه قند) می باشد که اکثر آنها در 15 سال اخیر بدان جا مهاجرت کرده اند.


کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان

۲۴ / 11 / 85

0 Comments:

Post a Comment

<< Home