Wednesday, March 14, 2007



تحليل فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهدا از تحركات پ ك ك در استان آزربايجان غربي

گفت‌وگو با فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهدا (ع)

--------------------------------------------------------------------------------
۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - بعد از ظهر ۱۲:۴۳ تعداد بازديد: 2991 كد خبر: ۶۲۷۰۳

دو استان آذربايجان غربي و كردستان، مناطقي است كه گروهك تروريستي «پ.ك.ك» در آن قصد فعاليت دارد و هر از چند گاهي، اخباري مبني بر درگيري رزمندگان ايراني با آنان به گوش مي‌رسد و «بازتاب» در مصاحبه‌اي با فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهدا (ع)، سردار حاج حسن رستگار پناه كه حوزه مأموريت وي نيز دو در اين استان است، آخرين تحولات منطقه و تحركات تروريست‌ها را بررسي كرده است.

بازتاب: خبرها حاكي از آن است كه فعاليت گروهك تروريستي «پ.ك.ك» در منطقه شمال استان آذربايجان غربي بيشتر شده و چندين درگيري بين نيروهاي سپاه و اين گروهك رخ داده و چند تن از برادران سپاه شهيد شده‌اند. لطفا در اين‌باره توضيح دهيد.
سردار حسن رستگار پناه: گروهک تروريستي «پ.ك.ك» عليه دولت تركيه در حال جنگ است و مناطق استقراري در شمال عراق را كه تحت حاكميت گروه‌هاي كردي اداره مي‌شود، گسترش داده و گاه مسير حركت از شمال عراق به تركيه را از مرزهاي ايران انتخاب مي‌كند، براي همين، مزاحمت‌هايي براي مردم ايجاد كرده و موجبات درگيري با نيروهاي نظامي و انتظامي ما را به وجود مي‌آورد. در يك ماه گذشته و پس از تهديدات پي در پي تركيه، مبني بر حمله به شمال عراق و تشديد درگيري‌هاي داخلي تركيه، به نظر مي‌رسد تغييرات تاكتيكي در حال وقوع ‌باشد و از سويي، افزايش رفت‌وآمد تروريست‌ها معمولا ما را در مناطق مرزي تركيه از ناحيه شهرستان‌هاي خوي، سلماس و اروميه حساس مي‌كند و از سوي ديگر، توجه به اردوگاه قنديل در شمال عراق نيز نبايد فراموش شود. ما در توافقات امنيتي كه از سال‌هاي پيش با دولت تركيه داشتيم و نظر به دخالت‌هاي بي‌مورد كه عناصر تروريست، گاه در منطقه براي مردم ايجاد مي‌كردند، اقدام به تقويت نيروها در مناطق مرزي خود كرديم.

صبح روز پنجشنبه 5/12/85 تروريست‌ها كه يقين داريم از حمايت استكبار براي درگيري با ما برخوردارند، در نخستين اقدام، نيروهاي ما را در انتهاي جهنم دره كه منتهي به خاك تركيه مي‌شود، مورد حمله و هجوم ناگهاني قرار دادند تا راه خود را براي فرار به تركيه باز كنند؛ اين نقطه آغاز درگيري ما بود كه تا شب ادامه داشت. تعدادي از تروريست‌ها موفق شدند با استفاده از مناطق صعب العبور، خود را از حلقه محاصره بيرون كنند و به خاك تركيه برسانند. ادامه درگيري در شيارها و عمق جهنم دره تا روز بعد ادامه داشت كه چند مخفيگاه و سنگر كوهستاني آنها منهدم شد، چهار نفر از آنان كشته شدند و دو نفر به نام‌هاي محمد زاگير تاش، متولد 1977 موش، نام رمز: ماهر ساسون، نام پدر: عبدالرحمن، ابراهيم اوزكايا، متولد 1988 پاتنوس، نام رمز: كارگر تولهيدان، نام پدر: طيار شناسايي شدند و دو نفر ديگر به علت نداشتن برگ هويت، شناسايي نشدند. در ادامه درگيري كه تا شب طول كشيد، بالغ بر سيزده نفر ديگر از عناصر تروريست‌ها كشته شدند و اسناد و مدارك به دست آمده از معدومين و همكاري بسيار عالي مردم با نيروهاي سپاه ما را در تعقيب دشمن با موفقيت‌هايي روبه‌رو ساخت. تعدادي از تروريست‌ها كه راه فرار به تركيه را براي خود بسته ديدند، به مناطق سلماس و اروميه براي رفتن به تركيه يا بازگشت به شمال عراق عزيمت كردند. حضور فعال عشاير مسلح و همكاري خوب مردم محل، موجب شد در مناطق صوماي، انزل اروميه و قلعه رش سلماس و منطقه حاجي بيگ از توابع شهرستان خوي، ضربات مهلكي به آنان وارد شد و در مناطق مرزي، تعداد يازده نفر از تروريست‌ها كشته شدند که نام برخي از آنان به شرح زير است:
اشرف كارا باكان (با نام رمز دكتر آفات، مسئول منطقه شمال استان آذربايجان غربي، متولد 1966 كارايازي ارضروم) ـ مسير آدسيز (با نام رمز مادورا، متولد 1984 گل پينار وان) ـ عبدالرحمن يوروجو (با نام رمز فاضل، متولد 1974 قزل تپه ماردين) ـ شاهان زروان (تورهان اينال ـ متولد 1975 ـ تاتوان) و آگيت پازارجيک (يعقوب آلجالي ـ متولد 1979ـ پازارجيک) زرتشت باگوک (محمد حنفي کورتاک ـ متولد 14/ 3 / 82 ـ ازمير، کارشي ياکا) به همراه سلاح و تجهيزات و اسناد درون گروهي شناسايي و به دست نيروهاي خودي افتادند. اين افراد همگي اهل تركيه هستند. مدارك به دست آمده و همكاري عموم مردم منطقه منجر به دستگيري حدود سي تن از عناصر اصلي تشكيلاتي گروه كه در بين مردم به شكل مخفيانه مشغول فعاليت بودند، شد. از اين افراد مقادير زيادي سلاح، مهمات، نشريات، سي دي و انواع وسائل انتشاراتي و مواد منفجره به دست آمد كه در حد خود ضربه مهمي بر پيكره تشكيلاتي گروهك بود. ترجمه و بررسي اسناد مكشوفه براي ادامه روند مقابله ادامه دارد. در منطقه سلماس، يك تيم از تروريست‌ها با تحمل چند زخمي منطقه را به سمت خاك تركيه ترك كردند و متواري شدند. در مجموع، اين عمليات‌ها كه بيش از چهار روز طول كشيد، تعدادي از نيروهاي خودي شهيد و يک بالگرد به علت شرايط بدجوي سقوط کرد.

بازتاب: بعضي خبرگزاري‌ها اعلام نمودند: اين درگيري‌ها با پژاك بوده است، ولي شما مي‌گوييد با تروريست‌هاي «پ.ك.ك» بود. لطفا در اين باره كمي توضيح دهيد.
رستگار پناه: «پ.ك.ك» سازماني است كه در تركيه تأسيس شده و بنا بر اهداف آمريكا قصد دارد جغرافياي فعاليت خود را به داخل ايران و سوريه بكشاند.
پس از وقايع 11 سپتامبر، «پ.ك.ك» به خاطر اينكه در ليست مبارزه با تروريسم قرار نگيرد، سه گروه جديد براي كشورهاي ايران ـ سوريه و عراق از بين نيروهايش تشكيل داد كه براي ايران حزب حيات آزاد كردستان (PJAK) را تدارك ديدند كه بيشتر كادر مديريت آن از تركيه است. تشكيل اين احزاب نيز در جهت منافع آمريكا بود و مي‌خواستند بگويند جبهه مبارزه «پ.ك.ك» مختص تركيه نبوده و توان عمليات در كشورهايي را كه از نظر آمريكا در محور شرارت قرار داشتند، دارد و با اين حركت توانسته نظر اربابش (آمريكا) را به خود جلب نمايد.
با توجه به افزايش مخالفت‌هاي بين‌المللي به ويژه آمريكا با ايران، اين زمينه بوجود آمده كه «پ.ك.ك» ايران را پس از تركيه در اولويت قرار دهد و با سازماندهي ويژه و تأمين امكانات فراوان تسليحاتي و انتشاراتي پژاك را تقويت دوچندان كند.

حمايت آمريكا از حركات تروريست‌هاي مسلح مخالف ايران، مي‌تواند در ادامه كار، بخش بيشتري از سازمان «پ.ك.ك» را به پژاك انتقال دهد تا در مقابل از آمريكا امتيازات بيشتري نصيب خود كنند. حضور تعداد زيادي از كادرهاي با سابقه «پ.ك.ك» از تركيه در پژاك، گواه ‌اين مطلب است. متأسفانه اكراد ايراني و برخي روشنفكران، تصور گروه مستقلي به نام پژاك را دارند، در حالي كه اصلاً چنين چيزي وجود ندارد. سوءاستفاده از نيروهاي كرد ايراني در عمليات‌هاي دروني تركيه كاملا مشهود است و آمار كشته‌هاي كرد ايراني در تركيه و بالعكس آمار كشته‌هاي كرد تركيه‌اي در ايران، نشان دهنده ‌اين است كه گروه‌هاي تشكيل شده با عناوين گوناگون از جمله پژاك، يك تاكتيك است كه با توجه به شرايط موجود از آن استفاده مي‌شود. چنانچه لازم شود يك «پ.ك.ك»اي مي‌تواند پژاكي و يا حزب چاره‌سري و يا اتحاد دمكراتيكي باشد.

براي مثال؛ با توجه به فشار تركيه براي تخليه كوه قنديل از وجود «پ.ك.ك»، رستم جودي از رهبران گروهك تروريستي «پ.ك.ك» در مصاحبه با ليموند فرانسه اعلام نمود: همه نيروهاي «پ.ك.ك» به داخل تركيه اعزام شدند، تنها نيروهاي پژاك در قنديل استقرار يافته‌اند. به عبارت بهتر، مي‌توان پژاك را در ايران به عنوان دروازه ورود «پ.ك.ك» ناميد كه در ايران قرار گرفته است.
لازم به توضيح است در صورت لزوم مطالبات «پ.ك.ك» در تركيه با دخالت آمريكا قابل رفع است، براي همين، در آن صورت سازماندهي كلي «پ.ك.ك» در قالب پژاك عليه ‌ايران صورت خواهد گرفت كه ‌اين حرف‌ها تحليل نيست، واقعياتي است كه ما در درون منطقه شاهد وقوع آن هستيم.

بازتاب: فرمانده كل سپاه سرلشكر پاسدار صفوي در سخنانش در اروميه نسبت به حضور تروريست‌ها در كشورهاي همسايه هشدار داد و يكي از اعضاي حزب دمكرات كردستان عراق، موضعگيري كرده و گفته هر گونه تعرض به خاك كردستان را تجاوز به تماميت ارضي عراق مي‌دانند و نسبت به ‌اين موضوع هشدار داد و ... در اين مورد نظرتان چيست؟

رستگار پناه: به نظر من سردار صفوي هشداري دادند كه بسيار منطقي و لازم بود و قرار نيست يك گروه تروريستي در منطقه اردوگاه داشته باشد، آموزش ببيند، تجهيز شود و از حمايت‌هاي محسوس و نامحسوس ارتش متجاوز آمريكا برخوردار باشد و آزادانه در كشورهاي ديگر عمليات انجام دهد و كسي هم كاري به آن نداشته باشد. ايران حق خود مي‌داند عليه تروريست‌ها كه عليه او عمليات مي‌كنند در هر كجا كه باشد اقدام نمايد. چه عواملي باعث شده است مسئولان محلي كردستان اجازه ‌دهند اقدامات تروريست‌ها در منطقه آنها گسترش يافته و آزادانه رفت‌وآمد نمايند؟
آيا واقعا توان برخورد با تروريست‌ها را ندارند و يا اينكه واقعيت چيز ديگري است؟ پيش از اينكه شعار دهند ما اين كارها را خواهيم كرد، بهتر است به عملكرد خودشان رجوع كنند و اجازه ندهند در معادلات و معاملات سياسي مورد استفاده قرار گيرند و مصرف شوند. سخنان سرلشكر پاسدار صفوي، تهديد نيست، بلكه مقابله جدي با ناامني‌هاي داخلي و هدف‌گذاري دشمنان اين كشور است.
ما مي‌خواهيم گروه‌هاي كردي در عراق همانند مردم خودشان توجه كنند كه خود مي‌دانند جمهوري اسلامي ايران در سال‌‌هاي گذشته، مهم‌ترين پناهگاه آنها بوده و ادامه حيات خود را امروز با خواسته‌هاي به حق ايران پيوند بزنند و نه به پايداري اشغالگراني كه از تروريست‌ها پشتيباني مي‌كنند و سرانجام، بايد منطقه را ترك كنند. و نبايد اظهارات غير‌مسئولانه‌اي در رابطه با سخنان فرمانده محترم كل سپاه مطرح نمايند.

بازتاب: تحليل شما از اعلام آتش‌بس يك طرفه «پ.ك.ك» چيست؟
رستگار پناه: اين آتش‌بس تقريبا پنج ماه پيش از طرف «پ.ك.ك» اعلام شد كه ‌اين آتش‌بس را مي‌توان در ابعاد گوناگون بحث و بررسي كرد كه برخي از آنها را مي‌توان اين‌گونه برشمرد:
1ـ نياز آمريكا به جلوگيري از ايجاد مشكل جديد از سوي تركيه در شمال عراق و گشوده شدن جبهه جديدي از درگيري‌هاي كردهاي عراق، «پ.ك.ك» و تركيه در اين كشور.
2ـ نياز كردها براي ايجاد آرامش تا پيش از رسيدن به اهداف استراتژيك خود در عراق (گسترش جغرافيايي به كركوك, موصل و خانقين) حل شدن مسئله درآمدهاي نفت و... كه در زمينه درآمدهاي نفت تقريبا توانسته‌اند به توافقاتي دست يابند و كردها را تقريبا راضي كرده است.

3ـ نياز «پ.ك.ك» به گذراندن فصل سرما؛ چون در فصل زمستان توان عملياتي چنداني ندارد و تقريبا مي‌توان گفت زمين‌گير هستند.
4ـ نياز گروه‌هاي همسو با «پ.ك.ك» در تركيه براي مطرح كردن افكار مرتبط با احقاق حقوق قومي كردي در اين كشور با استفاده از اهرم فشار اتحاديه اروپا و آمريكا.

چنان چه آتش‌بس منجر به خلع سلاح «پ.ك.ك» بشود و اين گروه واقعا از فاز نظامي دست بردارد، بايد به فال نيك گرفت، ولي زماني كه به علل و عواملي كه منجر به آتش‌بس «پ.ك.ك» شد نگاه مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه ‌اين حركت نمايش جديدي است كه آمريكا و اسرائيل مي‌خواهند در منطقه به صحنه بياورند كه سناريوهاي اين نمايش مي‌تواند به اشكال گوناگون، طراحي و به اجرا گذاشته شود.
و حالا نيز با فشار آمريكا تركيه مجبور شده است از راه‌هاي ديپلماسي با مسئولان كردستان عراق، بتوانند «پ.ك.ك» را وادار به خلع سلاح نمايند. با توجه به سوابق اين گروه و شناختي كه از اين گروه و اعترافات دستگير شدگان به دست آمده، نشان دهنده ‌اين است كه «پ.ك.ك» در رابطه با تركيه صادق نبوده، بلكه به دنبال فرصت است و ايران به تركيه سفارش مي‌كند هشيارانه با اين ترفند جديد آمريكا و هم‌پيمانانش برخورد كند، خداي نكرده حركتي نكند كه ضرر آن در مرحله اول به خود و بعدا به همسايه‌هايش برسد و ايمان داريم مردم غيور تركيه از شرارت‌هاي آمريكا آگاهند و اجازه نخواهند داد آنان را به بازي بگيرند.
به اميد روزي كه پوزه امپرياليسم آمريكا به خاك ماليده شود و ايادي و عواملش همچون «پ.ك.ك» از بين بروند.

بازتاب: سايت‌هاي خبري «پ.ك.ك» اعلام مي‌كنند، تركيه به همراه‌ايران در نظر دارند عليه مواضع «پ.ك.ك» عمليات نظامي انجام دهند؛ آيا اين اخبار درست است؟
رستگار پناه: جمهوري اسلامي ايران در 27 سال گذشته، كشوري است كه بيش از همه هدف اقدامات تروريستي قرار گرفته كه همه اقدامات تروريستي نيز مورد حمايت آمريكا و اسرائيل بوده است. نمونه‌هاي بارز آن اقدامات تروريستي گروهك منافقين ـ حزب دمكرات ـ كومله و ... و در دوره جديد هم اقدامات تروريستي «پ.ك.ك»، مؤيد اين موضوع است.

از سوي ديگر، جمهوري اسلامي عزم راسخ براي مقابله با هرگونه اقدامات تروريستي دارد و به كشورهاي همسايه خود نشان داديم مي‌توانيم توافقات مثبتي براي انهدام مراكز اصلي اين گروهك‌ها داشته باشيم.
در اينجا بايد يادآور شويم جواب گلوله، گلوله است، نه ديالوگ!
و ما پيشتر از طريق سفيرمان در تركيه آمادگي خود را براي همكاري براي نابودي گروهك تروريستي «پ.ك.ك» به اطلاع مسئولان تركيه رسانده‌ايم.

Labels: , , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home