Monday, August 28, 2006




رویکرد تبعیض آمیز بخش فارسی صدای آمریکا در خصوص حقوق ملل و اقوام ایران


aşağıdakı yazıda, Sedaye Amerikanı tənqid etmək bahanasıyla, bir neçə paniranist görüş təbliğ edilir:

1-İranda Azərbaycan milləti adında bir şey yoxdur, Türk milləti vardır.
2- Qaşqayi, Xorasan Türkü, Azərbaycan Türklərindən ayrı bir Qovm deyildirlər, onlar Türk millətinin bir parçasıdırlar.
3- İranda yaşayan Ələvi Türklərə, Əhli Haq demək də paniranist bir görüşdür, Ələvi Türklərin əsl adı, Qızılbaşdır nə Əhli Haq!

Mehran Bahari

یکشنبه شب گذشته، بخش فارسی رادیو صدای آمریکا که بصورت ماهواره ای نیز پخش می شود در برنامه جدیدی از سلسله برنامه های «میزگردی با شما» به بررسی «نقض حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی در ایران» پرداخت.
شرکت کنندگان این برنامه 45 دقیقه ای عبارت بودند از: خانمها رویا طلوعی و لادن برومند بعنوان فعالان حقوق بشر کرد در استودیو و اقای محمد صدیق کبودوند فعال دیگر کرد بصورت تلفنی از تهران.
در این برنامه شرکت کنندگان بصورت بارزی، تنها به دفاع از حقوق قوم کرد در ایران پرداختند و به این ترتیب حقوق ملتهای آذربایجان، عربستان، ترکمنستان و بلوچستان و اقوامی چون قشقائی،تورک خراسانی، لر، مازنی و گیلک،... بطور کامل در حاشیه قرار گرفت.
به دلیل عدم هدایت صحیح سئوالات توسط آقای بیژن فرهودی بعنوان مجری برنامه ، عملا میزگرد تبدیل به بررسی نقض حقوق قوم کرد در ایران شد و به دفعات از شهرهای آذربایجانی و یا تورک نشین آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه با عنوان نواحی کرد نشین نام برده شد. بگونه ایکه به بیننده القا می شد که گویا سراسر غرب آذربایجان کردنشین است و فقط هموطنان کرد از محرومیتها و مظلومتیهای قومی رنج می برند!!!
در ادامه برنامه، اگرچه ادعای آقای احمدی نژاد در مورد دروغین بودن فاجعه هلوکاست مورد نقد قرار گرفت اما از حقوق تضییع شده جوامع اهل حق، بهائی، صابئی... دفاع خاصی صورت نگرفت.
با توجه به اینکه طی ماههای اردیبهشت ماه و خرداد ماه گذشته، عظیم ترین قیام ضد آپارتاید تاریخ یکصد ساله اخیر ایران در حین سلسله قیامهای ملت آذربایجان و در بیش از 50 شهر تورک نشین تجلی یافته است و از سوی دیگر قیامهای خونین احواز (خوزستان) نیز توانسته فصل جدیدی را در مبارزات ملت عرب ایران رقم زند، رفتار تبعیض آمیز بخش فارسی صدای آمریکا، که قاعدتا می باید به عنوان یک تریبون بی طرف عمل کند بسیار حیرت انگیز و تاسف بار است!

6 شهریور 1385

سهند درگیسی - بئشینجی و آلتینجی سایی
ایصفاهان بیلیم یوردونون تورک اؤیرنجی لرینین درگیسی
پاییز و زمستان 1382
گؤز و قیش 1382ایئجی گونش ایل

http://urmu.birolmali.com/?p=345

0 Comments:

Post a Comment

<< Home