Thursday, June 15, 2006



سخنی با فعالان سیاسی کورد

آذربایجان حرف آخر را می زند

بعد از اعتراضات گسترده ضد آپارتاید ملت آذربایجان نسبت به تبعیضات حکومت فارسگرای تهران مساله ملل غیر فارس درایران بار دیگر در مرکز رسانه های دنیا قرار گرفت و بسیاری از رسانه و سایتهای اینترنتی هم در باره مساله ملی در ایران و راهکارهای حل مسالمت آمیز این مساله بغرنج در ایران، مقاله نوشتند و نظر های خود را ارئه کردند.

همچنین چند نفر از فعالان سیاسی کوردهای ایران هم با مصاحبه و نوشتن مقاله نظرات خود را درباره مشکلات ملل غیر فارس و حرکت ضد آپارتاید ملت آذربایجان به سمع و نظر همه رساندند که در این بین نظر سه نفر از آنها که قبلا هم درباره ملت آذربایحان، حرکت ملی آذربایجان و جغرافیای سرزمینی آذربایجان نظر داده اند بیشتر به چشم می خورد1
. آقای رامبد لطفی پور(عضو حزب دموکرات کوردستان ایران)
2. آقای انور سلطانی 3
.آقای صلاح الدین خدیو(روزنامه نگار وفعال سیاسی کورد)

1.آقای رامبد لطفی پور در مصاحبه با یکی از سایتهای کوردی باز همان ادعاهای خیالی خود را تکرار کرده است و آذربایجان غربی را به عنوان کوردستان حساب کرده و تورکها را به عنوان مهمان در آنجا فرض کرده است که باید حقوق آنها از طرف کوردها رعایت شود ایشان با صغرا و کبرا چیدنهای غلط و استنتاج اشتباه می خواهد خواننده را اقناع کند که حرفهای ایشان بر اساس مستندات تاریخی است ولی پایه های استدلالش چنان چوبین است که با یک سئوال ساده فرو میریزد. آقای لطفی پور مرزهای تاریخی آذربایجان تغییر ناپذیر است و آنزمان که هنوز کوردستانی وجود نداشت این مرزها بوده است شما چرا آگاهانه آتش بیار معرکه شده اید و جنگ کورد و تورک را تبلیغ می کنید؟ آذربایجانیان نشان داده اند که برای حفظ سرزمین خود حاظر به خون دادن هستند و این را تاریخ ثابت کرده است ولی شما علاقه خاصی دارید که ملت آذربایجان را دوباره امتحان کنید ما برای مرزهای خود با هیچ کس بحث نمیکنیم ولی کسانی که در داخل مرزهای آذربایجان زنذگی می کنند از همه حقوق انسانی و قانونی خود برخوردار خواهند بود و از حقوق آنها هم دفاع خواهیم کرد چه کورد باشد و چه ارمنی برای ما همه یکسان هستند چگونه که تاریخ گذشته اینگونه بوده است و حمایت شهید پیشه وری از حقوق کوردها و دیگر اقلیتهای دینی و نژادی در داخل مرزهای آذربایجان نصب العین فعالان سیاسی و فرهنگی آذربایجان می باشد. آقای لطفی پور اینگونه بحثها و نقشه درست کردن ها جزء اتلاف انرژی هر دو طرف چیزی نصیب ما و شما نخواهد کرد و ملت آذربایجان هم در طول تاریخ هیچگاه آغازگر جنگ و درگیری نبوده است ولی اگر کسی به مرزهایش تعدی کند درنگ نخواهد.

2. آقای انور سلطانی هم با درج یک مقاله در سایتهای کوردی و اخبار روز انتقادات غیر منصفانه بر دکتر چهرگانی و احمد اوبالی مدیر تلویزیون گون آز تی وی کرده بودند که در اینجا اشاره به چند نکته خالی از لطف نیست. آقای سلطانی می فرمایند که رهبران کورد بعد از 60 سال مبارزه طوفانی به چنان مسئولیت پذیری رسیده اند که دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و همچنین از احمد ابالی انتقاد می کند که چرا از رهبران کورد عراقی انتقاد می کند؟ آقای سلطانی من که چندین ماه است حرفهای احمد ابالی را دنبال می کنم ایشان هیچ گونه حرف غیر دموکراتیک یا توهین آمیز نسبت به کوردها و رهبران کورد نداشته است ولی دست برهم زنندگان امنیت عمومی آذربایجان غربی را باز کرده و آنها را افشا کرده است آیا این کار ایشان شما را ناراحت می کند؟ ایشان و دکتر چهرگانی همیشه از حقوق کوردهائی که در آذربایجان غربی زندگی می کنند دفاع کرده است به نظر شما آنها که حمایت از اوجالان را بهانه ای برای برهم زدن امنیت آذربایجان قرار می دهند و منشاء ناامنی می شوند می توانند مبارزان واقعی ملت کورد باشند؟ چرا آنها اعتراض خود را در یکی از شهرهای کوردستان ایران برگزار نکردند؟ آیا افشای اینها دشمنی با ملت کورد می باشد و شما را می رنجاند؟ که دست به انتقاد غیر منصفانه از آقای ابالی و چهرگانی می زنید؟ شما که می گویید رهبران کورد مسئولیت پذیر هستند چرا آنها آذربایجان غربی را در سایتهای رسمی خود به عنوان قسمتی از کوردستان قرار داده اند؟ آیا به نظر شما این مسئولیت پذیری است؟ آقایان طالبانی و بارزانی در سایتهای خود مرزهای آذربایجان را مخدوش می کنند شما هیچ انتقادی نمی کنید ولی وقتی کسی اینها را افشا می کند داد شما در می آید که رهبران تورک غیر دموکرات هستند. آیا به نظر شما افشای نقشه های آنها که در آینده می تواند به جنگ قومی بیانجامد غیر دموکرات بودن است؟

نقش پ.ک.ک در بر هم زدن امنیت آذربایجان غربی بر همه عیان و افشای دسیسه های آنها هم به نفع کورد ها است و هم به نفع تورکهاست آنها اگر با دولت تورکیه مبارزه می کنند نباید ضررشان به ملت آذربایجان برسد بروند در داخل خاک تورکیه با ارتش تورکیه مبارزه کنند چرا امنیت ما را به هم می زنند؟ مبارزه آنها با تورکیه به ما ربطی ندارد چرا که دولت ترکیه ارتش دارد و قدرت نرم افزاری و سخت افزاری قوی و محکمی در دنیا دارد. اگر چه روابط پ.ک.ک. با دولت ارمنستان، دولتی که دست او بر خون کوردهای قاراباغ هم آلوده است نمی تواند برای شما هم قابل قبول باشد ولی ما با مبارزه آنها در داخل خاک تورکیه مخالفتی نداریم ولی آلت دست قرار گرفتن آنها توسط دولتها منطقه و فرامنطقه ای برای امنیت منطقه زیان بار بوده است. از جمله روابط آنها با ارمنستان، روسیه، یونان، سوریه، ایران... که امنیت و اقتصاد منطقه را و خصوصا آذربایجان را با خطر مواجه کرده و افشای دسیسه های آنها و ارتباطات مشکوک آنها بر فعالان ملی آذربایجان یک وظیفه است. شما ها هم از این انتقادات به جا و قانونی که نسبت به آنهامی شود نباید ناراحت شوید.

3. آقای صلاح الدین خدیو با نوشته ای که ار ایشان چند روز پیش در یکی از سایتهای اینترنتی دیدم و همچنین در نوشته و مصاحیه های قبلی ایشان حرکت ملی آذربایجان را به مساله پان تورکیسم وصل می کند و با بی تجربه خواندن این حرکت می خواهد دستاوردهای ملی این حرکت را کوچک کند. آقای خدیو پان تورکیسم را به عنوان یک تهمت سیاسی بکار می برد و مثل شبه روشنفکران مرکز نشین از این کلمه برای سرکوب ما و ملت آذربایجان استفاده می کند. اینگونه سطحی نگری به مساله ملل غیر فارس ایران و خصوصا به ملت آذربایجان از یک فعال سیاسی قابل پذیرش نیست ایشان که می گوید حرکت ملی آذربایجان بی تجربه است آیا وجود چند رهبر پیر و فرتوت را نشان با تجربه بودن می دانند؟ آیا ایشان با جوانان حرکت ملی آذربایجان تابحال مباجثه کرده اند تا بدانند که تجربه به سن و پیری نیست و نگرش جوانان حرکت ملی آذربایجان به مسائل ملی و بین المللی و ارزشهای مدرن (دموکراسی، حقوق بشر، آزادی بیان...) صد برابر بهتر از مدعیان دروغین دموکراسی که در مرکز نشسته اند می باشد؟

نتیجه گیری:

آقایان! حرکت ملی آذربایجان یک حرکت سکولار، دموکرات و لاییک می باشد که هیچ گونه دشمنی با کورد و ملل دیگر ندارد فقط برای حقوق ملی تورکها مبارزه می کند و خواستار همزیستی مسالمت آمیز با تمام اقوام وملل ایرانی و غیر ایرانی است تیرگی روابط ما با ارامنه، خودشان می باشند که سرزمین آذربایجان را اشغال کرده و خواهران و برادران ما را کشته اند، ما برای سرزمین دیگر اقوام چشم ندوخته ایم و نیازی هم به اینکار نداریم ولی مرزهای آذربایحان را با خون خود هم اگر شده حفظ خواهیم کرد

همچنین فعالان کورد به این مساله توجه داشته باشند که اگر آذربایجان نخواهد، تحولات اساسی در ایران صورت نخواهد گرفت این را نه من بلکه تاریخ می گوید و همچنین اکثر فعالان سیاسی ملل غیر فارس هم بر این اعتقاد هستند که تا آذربایجان پیش قدم نشود تغییرات اساسی در ایران صورت نخواهد گرفت این گفته من را تحولات چند سال گذشته هم تایید می کند تا وقتی تورکها فدرالیسم را پیش نکشیده بودند فدرالیسم به گفتمان احزاب سیاسی تبدیل نشده بود ولی وقتی که ملت آذربایجان این مساله را پیش کشیدند همه فدرالیست شدند از جمله طرفداران حکومت متمرکز.

ملت آذربایجان و فعالان آنها می دانند که کی و کجا مساله را پیش بکشند و تا حالا در عرض 20 سال گذشته دچار اشتباه استراتژیک نشده اند و همه چیز را آرام و قدم به قدم پیش برده اند. مساله ملل را باید تورکها رهبری کنند چرا که نه کوردها و نه دیگر ملل غیر فارس توان در افتادن با تهران و شبه روشنفکران فارس را ندارند این "روح ملی" و "اراده ملی" تورکهاست که همه چیز را به تهران تحمیل خواهد کرد تا هویت و زبان ملل غیر فارس را به رسمیت بشناسند و حقوق قانونی و انسانی آنها را بدهد والا کوردها 27 سال است که مبارزه مسلحانه و غیر مسلحانه می کنند هیچ وقت نتوانستند مسله ملی را همه گیر کنند این سخن من برای کوچک کردن مبارزه قانونی آنها نسیت ولی کمیت و کیفیت تورکها در ایران و همچینن موقعیت ژئوپلیتیک آذربایجان به ما کمک می کند که خواسته های خود را به صورت مسالمت آمیز به تهران تحمیل کنیم.

فعالان کورد به خاطر اینکه سابقه مبارزاتی بی گسست داشته اند فکر می کنند که می توانند رهبری مبارزات ملل غیر فارس را به عهده بگیرند و خود را تافته جدا بافته می دانند دوستان سابقه مبارزاتی شما خیلی محترم ولی امروزه شما توان هدایت این جریان را ندارید باید هدایت این مساله در دست آذربایجانیان باشد چرا که همه به این مساله اذعان دارند و تنها آذربایجان می تواند با کمک ملل غیر فارس ایران، حاکمان فارسگرای تهران را به پذیرش خواسته های به حق ملل غیر فارس وا دارد. این حرف را یکی از همکلاسان کورد من درسال 73 در دانشگاه تهران می گفت که تورکها یک قدرت پنهان دارند که می توانند تهران را به زانو در بیاورند دیگر ملل غیر فارس توانائی آنرا ندارند.

ائلخان تورک اوغلو

0 Comments:

Post a Comment

<< Home