Tuesday, May 10, 2005

مرزهاي آذربايجان و اكراد:



مرزهاي آذربايجان و اكراد:

در باره حركت ملي آذربايجان
«دومان ساوالان»
duman_savalan @ yahoo.com
13- مرزهاي آذربايجان و اكراد:

يكي از مهمترين مسايلي كه در طول 50 سال گذشته به عنوان يك سياست پست شوونيستي همواره ملت آذربايجان (مليت ترك) را عذاب داده است؛ تحديد مرزهاي آذربايجان در تقسيمات كشوري بوده است. مرزهاي آذربايجان اساسي ترين نكته ايست كه همواره در بحث هاي مربوط به «حق تعيين سرنوشت» و رژيم هاي سياسي مطروحه براي آينده آذربايجان اعم از استقلال، فدراليسم،... به آن پرداخته مي شود. از ميان بسياري از شهرهاي مجاور فارسيستان كه درآنها مشكلي بنام اليناسيون مطرح است، همسايه جنوب غربي- اكراد- بيشترين نگرانيها را در اين مورد فراهم آورده است.

- وجود شهرهاي آذربايجاني اي كه در تقسيمات كشوري جزو استان كردستان هستند مانند بيجار و ... .
- تغيير تركيب جمعيتي برخي از شهرها چون سويوق بلاق (مهاباد)، اشنويه، سردشت و... به نفع كردها در سالهاي اخير.
- مهاجرت اجباري تركان برخي شهرهاي آذربايجان غربي و جايگزيني اكراد به جاي آنها (افزايش نفوس اکراد) در شهرهايي چون سولدوز (نقده)- سايين قالا (شاهين دژ)- تيكان تپه ( تيكاب) و... .
- تحريك كردها با توجه به رويدادهاي اخير در عراق و تركيه .
- ادعاي اخير برخي از فعالان سياسي كرد بر اورميه (دومين شهر بزرگ آذربايجان جنوبي) و ديگر شهرها و براي مثال در كنفرانس اخيرمليتهای غير فارس در كپنهاك و يا استاندار قبلي كردستان).
- سازماندهي اكراد با وجود تشكيلات منسجم حزب دموكرات و يا كوموله و اخيراً فراكسيون كرد مجلس.
- مسلح بودن اكراد و سابقه تاريخي كشت و كشتار چه در زمان مربوط به اسماعيل سيميتقو و چه بعد از انقلاب توسط آنها.
- تبليغات زياد كردها با چندين شبكه ماهواره اي و بسياري از موارد ديگر.

باعث شده كه كردها به عنوان مهمترين تهديد در ارتباط با مرزهاي آباء و اجدادي آذربايجان محسوب شوند. با اين حال تنها راه پيشگيري و يا در واقع مقابله با اين تهديدات ، قبل از هر چيز آگاهي ملت آذربايجان (مليت ترك) در كل و البته سريعتر در مورد شهرهاي آذربايجان غربي است كه آنهم جز از اجراي طرحها و فعاليتهاي ويژه و چند فوريتي از طرف گروهها و طيفهاي فعال در شهرهاي غرب و جنوب غربي آذربايجان، نمي تواند بدست آيد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home